Fotografia produktowa ma za zadanie zareklamować produkt i jak najatrakcyjniej przedstawić go klientowi. Fotografia kulinarna produktowa również ma spełnić to zadanie – przede wszystkim w przedstawieniu produktu tak, by od razu chciało się go smakować, poczuć, próbować.
Fotografia produktowa z głębią, przekazem
W fotografii produktowej kulinarnej najlepiej gdy klient patrząc na fotografie od razu “czuje” produkt. Nie tylko ma pragnienie go spróbować, ale budzą się w nim skojarzenia z danymi smakami, zapachami, a w głowie powstaje wyobrażenie co odczuje, gdy już skosztuje produktu.
Jak można osiągnąć ten efekt? Budując stylizację produktu w oparciu o rzeczy, które się z nim kojarzą lub nieprzetworzone składniki z których się składa lub do których odnosi. Powinny być one przedstawione jak najpiękniej – w świeżej wersji, która podkreśli wszystkie ich atuty.
Jak to działa? Jeśli przykładowo składnikiem towarzyszącym lub wchodzącym w skład produktu są owoce, to umieszczając w scenie soczyste, piękne, świeże owoce od razu wzbudzamy skojarzenie z nimi, czujemy ich zapach, smak w pełni sezonu, soczystość. I automatycznie skojarzenie to przechodzi na produkt, który wierzymy, że da nam to odczucie.
Dodatkowo takie przedstawienie produktu pozwala w oka mgnieniu odczytać klientowi jakiego to rodzaju produkt – jakie ma smaki, zapachy. I jeśli to są “jego” ulubione smaki, to z pewnością zostanie on przyciągnięty pozytywnymi skojarzeniami.
Jak stworzyć zdjęcia produktowe prezentujące produkt właśnie w taki sposób, przedstawię na przykładzie mojej sesji produktowej “Nuty winne ze Śląska” obrazującej wina ze śląskich winnic.
Backstage sesji produktowej
Projekt “Nuty winne ze Śląska” był poprzedzony długimi przygotowaniami, ponieważ odpowiednie przedstawienie produktu wymaga planu, a także czasu na zgromadzenie akcesoriów i realizację sesji.
Sesja powstała przy współpracy ze wspaniałą śląską sommelierką Marzeną Czarnotą, która pomogła „rozłożyć” każdy trunek na czynniki pierwsze podczas kilkugodzinnej degustacji i wyszukać wszystkie nuty, które go charakteryzują.
Następnie kilkudniowe przygotowania do sesji, by zgromadzić wszystkie niezbędne produkty przedstawiające nuty zapachowe, to znaczy owoce, zioła, kwiaty, przyprawy, nawet pieczywo, a także elementy takie jak skała dolomitowa czy drewno w różnych rodzajach. Było to szczególnie ciężkie, gdyż wiele z tych produktów występuje o różnych porach roku, a sesja odbywała się jesienią. Stąd też na przykład zastąpienie fiołków płatkami wyciętymi z fioletowej eustomy, czy wiele produktów zbieranych własnoręcznie jak aronia czy mirabelki na końcówce sezonu.
Końcowa obróbka w Lightroomie pozwoliła podkreślić produkt – w postprodukcji wyczyściłam butelki z wszelkich wad i podkreśliłam je.
Sesja produktowa dla śląskich winnic
Przedstawione produkty to sztandarowe wina z dwóch śląskich winnic – Winnicy Giesche Katowice z katowickiej dzielnicy Murcki i winnicy Patria z Imielina.
Poniżej przedstawiam efekt sesji oraz opis nut odpowiadającym każdemu produktowi. Czy patrząc na te zdjęcia można sobie wyobrazić te nuty? Odczytać czy dane wino jest białe, różowe czy czerwone? Lekkie czy cięższe? O nutach owocowych, kwiatowych, a może beczkowane? Poczuć ten zapach i smak?
BLANC – kiwi, jabłko, cytryna, limonka, brioszka, trawa cytrynowa, tymianek, fiołek, mirabelka, brzoskwinia, zielona papryka, rozmaryn, melon kantalupa, pieprz biały, miechunka, ziele angielskie, gałka muszkatołowa
CUVEE ROSE – czereśnia, skórka chleba razowego na zakwasie, serek twarogowy, kompot / dżem truskawkowy, truskawka, czereśnia kandyzowana, galaretka / żelki owocowe wiśniowe, winogrona różowe, hibiscus, owoc dzikiej róży, głóg, czerwony pieprz, goździki, liść laurowy, kiełki rzodkiewki
CUVEE ROUGE – granat, czereśnia, malina, dżem wiśniowy, porzeczka, aronia, czarne owoce, goździki, konfitura truskawkowa
ADAMANT – wiśnie z nalewki, jeżyny, jagody, śliwki, śliwki suszone, aronia, kawa, skała dolomitowa, drewno świeże, pachnące, tytoń – cygaro, wanilia, kwiat róży, palony tost, lubczyk
HEBAN – czerwona porzeczka, aronia, pieprz, malina, fiołek, czekolada, papryka, konfitura owocowa, skała dolomitowa, mięta, migdały, wanilia, drewno dymne
Wszystkie zdjęcia z produktowej sesji win śląskich można zobaczyć w moim portfolio.